Projekty
Trénink jazykových schopností podle D. B. Elkonina
- rozvoj fonematického uvědomování
- příprava předškoláka na čtení
Děti se učí vědomě pracovat s tím, co slyší, což jim pak ve škole umožňuje pracovat s písmeny a snáze se tak naučí číst.
- V této metodě, na rozdíl od jiných klasických metod, se postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky dají označit písmeny. Například až ve chvíli, kdy děti pochopí, že slovo pes má tři hlásky p-e-s, se naučí, že slovo pes můžeme označit pomocí písmen P-E-S.
- Pro malé děti je těžké chápat, že slovo HAD je kratší než slovo ŽÍŽALA. Aby děti věděly, z jakých hlásek se slova skládají, využíváme názorné modelování: hlásky označujeme barevnými žetony a děti skládají slova ze žetonů. Postupně se naučí slyšet hlásky ve slovech i bez pomoci žetonů.
- Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu, děti poznávají Krajinu slov a hlásek a seznamují se s jejími obyvateli. Například Mistr Délka prodlužuje hlásky ve slovech, Mistr Slabika dělí slova na slabiky atd.
- Hlavní odlišnost metody podle Elkonina však spočívá v tom, že děti se neučí jednotlivosti pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat písmeny. Když si osvojí tato všeobecná pravidla, dokáží přečíst každé slovo.
- Metoda přemosťuje vývoj mluvené řeči a čtení/psaní, posiluje porozumění slovům, rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí.
Operační program Jan Amos Komenský
Účelem dotace je:
- zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání
- zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání, včetně usnadňování vzdělávací mobility znevýhodněných skupin

Edukace a stimulace jako podpora školní připravenosti
Tento program navazuje na program Edukativně stimulační skupiny, které vznikly na začátku 90. let.
Cílová skupina projektu:
Děti předškolního věku.
Záměr projektu:
- podpora školní připravenosti,
- prevence školního neúspěchu za spoluúčasti rodiny
- minimalizovat nerovnoměrnosti ve vývoji dítěte před vstupem do základního vzdělávání, kdy je zároveň podporována a angažována rodina dítěte
Cíl programu:
Dosažení takového stupně zralosti a připravenosti dítěte na školu, aby se bylo dítě schopno bez obtíží účastnit výchovně vzdělávacího procesu nebo alespoň bez větších obtíží, nejlépe s radostí a zvídavostí. Důraz je kladen na rozvoj jednotlivých schopností dítěte potřebných pro úspěšné zvládnutí čtení, psaní a počítání, rozvoj myšlení, řeči, soustředění, emočních a volních procesů, sociálních dovedností.
Princip programu:
Časovost a z ní vyplývající posloupnost, z postupu po krocích od jednoduššího ke složitějšímu, od dílčího ke komplexnějšímu, staví na principu vzájemné propojenosti a podmíněnosti dílčích oblastí.
Program respektuje potřeby jednotlivých dětí, je přizpůsoben složení konkrétní skupiny a reaguje na aktuální potřeby dětí. Během kurzu je posílena oblast řeči, zejména lexikálně-sémantická rovina: rozšíření slovní zásoby od pasivní roviny po aktivní užívání řeči, její prolínání a chápání pojmů ve všech dalších oblastech.
Přestože se kurz věnuje jednotlivým oblastem, péče je zaměřená na dítě, nikoliv na jednotlivé oblasti či potíže.