Jak to u nás chodí

Mateřská škola Hartmanice, okres Svitavy
Hartmanice 109, 569 92 Bystré; IČO: 71008641

Školní řád

Čj.: MSH-270/2024
Účinnost: od 1. 9. 2024
Platnost: do ukončení platnosti 
Závaznost: Školní řád je závazný pro všechny zaměstnance Mateřské školy Hartmanice, okres Svitavy
Nabytím účinnosti tohoto dokumentu se ruší: Směrnice z 1.9. 2018 Čj. 57/2018

I. Úvodní ustanovení

Školní řád mateřské školy zpracovaný v souladu s vyhláškou MŠMT ČR č. 14/2004 Sb., č. 43/2006 Sb. o předškolním vzdělávání a zákonem č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání v platném znění.

Školní řád upravuje podrobnosti o výkonu práv a povinností dětí, zákonných zástupců dětí v MŠ Hartmanice, okres Svitavy (dále jen mateřská škola), a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pracovníky školy. Je závazný pro zaměstnance školy a zákonné zástupce dětí.

 II. Údaje o škole

Mateřská škola Hartmanice, okres Svitavy je právní subjekt, příspěvková organizace
Adresa: Mateřská škola Hartmanice, okres Svitavy, Hartmanice 109, 569 92 Bystré u Poličky
Zřizovatel: Obec Hartmanice
Typ zařízení: celodenní
Kapacita: 28 dětí, 2 třídy
IČO: 71008641
Provozní doba: 6:30 – 16:30 hod.
Statutární zástupce: Mgr. Martina Moravcová
Email: ms.hartmanice@seznam.cz
Webové stránky: www.skolkahartmanice.cz

III. Podrobnosti o výkonu práv a povinnosti dětí, jejich zákonných zástupců a pedagogů

1. Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání

Vzdělávání je založeno na zásadách rovného přístupu každého státního občana České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana. 

Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dítěte před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 2 odst. 1 a), § 33)

Při plnění základních cílů vzdělávání a školního vzdělávacího programu mateřská škola postupuje v souladu se zásadami uvedenými v § 2 odst. 1 školského zákona a řídí se platnými právními předpisy, zejména pak zákonem č. 561/2004 Sb. (školským zákonem), vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání a vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 

2. Základní práva dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání 

Každé přijaté dítě (dále jen „dítě“) má právo: 

  • na kvalitní předškolní vzdělávání v rozsahu uvedeném v bodě 1. tohoto školního řádu, zaručující optimální rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti;
  • na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu stanoveném ve školském zákoně; 
  • na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v mateřské škole. 

Při vzdělávání mají dále všechny děti práva, která jim zaručuje Listina lidských práv a svobod a Úmluva o právech dítěte. Naplňování práv dítěte je konkrétně zpracováno ve školním vzdělávacím programu. Další práva dětí při vzdělávání vyplývají z ustanovení ostatních článků tohoto školního řádu. 

3. Základní povinnosti dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání

Každé přijaté dítě (dále jen „dítě“) by mělo:

  • dodržovat pokyny k ochraně bezpečnosti a zdraví, s nimiž byly seznámeny (dodržovat pravidla soužití naší MŠ, dodržovat hygienické návyky, uklízet hračky, pomůcky a ostatní věci na svá místa, neopouštět třídu bez domluvy s učitelkou, být ohleduplný ke svým kamarádům)
  • plnit pokyny pedagogických pracovníků a ostatních pracovníků školy 

4. Práva zákonných zástupců dětí 

Zákonní zástupci (rodiče) dítěte: 

  • mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte;
  • mají právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím, týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dětí, jejich vyjádření musí být věnována pozornost; 
  • mají právo na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle školského zákona. (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 21) 

Zákonní zástupci (rodiče) dítěte: 

  • mají možnost se podílet na dění v mateřské škole a po předchozí domluvě se účastnit různých školních programů; 
  • mají právo navštívit po předchozí dohodě s třídní učitelkou třídu (podívat se na činnosti dětí), nesmí však nijak vstupovat ani zasahovat do vzdělávacího procesu (jsou pouze v roli pozorovatele); 
  • mohou konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učitelkou (či ředitelkou) na předem domluvené schůzce; 
  • mají právo na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života; 
  • mají možnost požádat o přizpůsobený adaptační režim, rodiče se vždy mohou s ředitelkou školy a třídními učitelkami dohodnout na vhodném postupu při adaptaci dítěte na mateřskou školu; 

Případné stížnosti, žádosti, oznámení a podněty k práci mateřské školy mohou zákonní zástupci v písemné podobě nebo elektronicky podat ředitelce školy, která je v zákonné lhůtě vyřídí nebo postoupí nadřízeným orgánům. 

5. Povinnosti zákonných zástupců 

Zákonní zástupci (rodiče) dítěte jsou povinni: 

  • zajistit, aby dítě řádně docházelo do mateřské školy (zejména u dítěte, které plní povinné předškolní vzdělávání), omlouvat nepřítomnost dítěte
  • na vyzvání ředitelky školy se osobně účastnit projednání závažných otázek, týkajících se vzdělávání jejich dítěte; 
  • informovat mateřskou školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;
  • oznamovat mateřské škole údaje do školní matriky a případné změny v těchto údajích (např. osobní údaje dítěte, trvalé bydliště, adresa pro doručování písemností a kontakty na rodiče, údaje o znevýhodnění dítěte, o podpůrných opatřeních apod.). (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 22) 

Zákonní zástupci (rodiče) dítěte jsou dále povinni: 

  • řídit se školním řádem mateřské školy; 
  • respektovat stanovenou organizaci provozu a vnitřní denní řád mateřské školy; 
  • předat dítě osobně třídní učitelce, až poté může odejít z mateřské školy. 

Za bezpečnost dětí odpovídají po celou dobu pobytu dítěte v mateřské škole pedagogičtí pracovníci, a to od doby převzetí od jejich zákonného zástupce až do doby jejich předání zástupci dítěte nebo jím pověřené osobě. 

  • vyzvednout si dítě z mateřské školy nejpozději do 16:30 hodin, kdy končí provozní doba zařízení

Po převzetí dítěte od pedagogického pracovníka plně zodpovídá za bezpečnost dítěte rodič ve všech prostorách mateřské školy, tedy i na školní zahradě. Rodič, který si vyzvedne dítě ze třídy či ze zahrady, neprodleně opustí areál mateřské školy. Z bezpečnostních důvodů není dovolen pobyt rodičů a dětí na školní zahradě (mimo zpevněné cesty vedoucí ke školce) v době, kdy jsou ostatní děti ve třídě či v jiné části zahrady.

V případě, kdy si rodiče dítě včas nevyzvednou a nekontaktují mateřskou školu, postupuje učitelka následovně: 

1. zůstane s dítětem v mateřské škole; 

2. opakovaně se pokusí telefonicky kontaktovat zákonné zástupce či jím pověřené osoby, má-li na ně kontakt; 

3. kontaktuje OSPOD a ve spolupráci s Policií ČR předá dítě pracovníkovi OSPOD k zajištění další péče 

  • Mateřská škola má podle občanského zákoníku (§ 2910) právo požadovat po zákonných zástupcích dítěte náhradu škody (úhradu přespočetných hodin včetně zákonného příplatku, případně i další náklady, které nevyzvednutím dítěte z MŠ organizaci vznikly). 
  • Opakované pozdní vyzvedávání dítěte z mateřské školy bez mimořádných důvodů je považováno za narušování provozu mateřské školy a může být důvodem k ukončení předškolního vzdělávání podle § 35 zákona č. 561/2004 Sb., (školského zákona)
  • Rodiče (zákonní zástupci) dítěte mohou k vyzvedávání dítěte písemně pověřit jinou osobu (formuláře u třídních učitelek). Toto pověření platí po dobu docházky dítěte do mateřské školy. Pokud učitelka nezná zmocněnou osobu, má možnost požadovat doklad totožnosti.

V případě neprokázání totožnosti zmocněné osoby nemusí být této osobě dítě vydáno. Bez písemného pověření učitelky nevydají dítě nikomu jinému než jeho rodičům. Rodiče nesmí odvádět dítě z mateřské školy bez vědomí učitelky.

6. Pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců se zaměstnanci mateřské školy

  • Při vzájemném kontaktu a komunikaci mezi všemi účastníky vzdělávání v mateřské škole (zákonní zástupci, zaměstnanci školy, děti) jsou dodržovány zásady vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti. 
  • Zákonní zástupci (rodiče) dodržují při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a s ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušnosti a vzájemné ohleduplnosti. 
  • Ředitelka mateřské školy vždy na začátku školního roku svolává třídní schůzku s rodiči, na které jsou zákonní zástupci dětí informováni o všech rozhodnutích mateřské školy, týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání dětí. 
  • Paní učitelky individuálně konzultují s rodiči výsledky vzdělávání jejich dítěte. 
  • Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce, jako jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení pro děti, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí prostřednictvím informačního systému v mateřské škole (nástěnky, webové stránky, emailová zpráva, osobní kontakt). 
  • Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při

vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost v dostatečném předstihu (den předem)      mateřské škole ústně, telefonicky, SMS zprávou či e-mailem.

  • Informace, které zákonný zástupce dítěte poskytne mateřské škole, nebo důležité informace o dítěti, jsou důvěrné a všichni pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. 

7. Práva a povinnosti učitelů

  • učitel přispívá svou činností k naplnění výše uvedených práv dítěte
  • učitel má právo na zdvořilé chování ze strany rodičů a důstojné prostředí, ve kterém vykonává svou práci
  • učitel je povinen odpovídat rodičům na jejich připomínky a dotazy vhodným způsobem
  • učitel má právo nepřijmout do mateřské školy dítě nachlazené či s jiným infekčním onemocněním v zájmu zachování zdraví ostatních dětí
  • učitel rozhoduje o metodách a postupech pro naplnění výchovných a vzdělávacích cílů školy v rámci schváleného ŠVP školy

IV. Provoz a vnitřní režim mateřské školy

1. Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole

  • Provoz mateřské školy je v pracovní dny vždy od 6:30 hod. do 16:30 hod.
  • Mateřská škola je po dohodě se zřizovatelem zpravidla uzavřena na šest týdnů v měsíci červenci a srpnu a v období vánočních a jarních prázdnin.
  • Omezení nebo přerušení provozu mateřské školy oznámí ředitelka školy zákonným zástupcům dětí nejméně dva měsíce předem, a to na webových stránkách školy a na vývěskách v mateřské škole.

2. Vstupní bezpečnostní systém do mateřské školy

  • Všechny vstupní dveře do prostor mateřské školy a jídelny jsou zabezpečeny proti nepovolaným osobám koulí na dveřích a vybaveny kukátkem. Každý příchozí do MŠ musí zazvonit na vstupní dveře.

3. Vnitřní denní řád vzdělávání dětí

Předškolní vzdělávání dětí podle školního vzdělávacího programu probíhá v základním denním řádu tak, aby respektoval věkové a individuální potřeby dětí a vycházel z možností mateřské školy. Denní řád je flexibilní, jeho aktuální denní náplň vychází z pedagogické analýzy situace a vzdělávacích potřeb dětí.

  • Děti se scházejí do 8:00 hodin. Do této doby je nutno omluvit nepřítomnost dítěte, v opačném případě bude dítěti na tento den započítáno celodenní stravné.
  • Děti mohou po předchozí dohodě s třídní učitelkou přicházet do mateřské školy i později, 

ale jen pokud tím rodič nenaruší výchovně vzdělávací proces třídy.

  • Denní řád je závazný pro čas podávání jídla:
    dopolední svačina 08:45 hod. – 09:15 hod.
    oběd 11:45 hod. – 12:15 hod.
    odpolední svačina 14:15 hod. – 14:45 hod. 

Děti je možno vyzvednout po obědě v době od 12:15 hod do 12:30 hod, odpoledne od 14:15 hod., dále pak podle potřeby rodičů. Odchylku od domluvené pravidelné docházky dítěte dle přihlášky je rodič vždy povinen oznámit učitelce ve třídě.

  • Za příznivého počasí tráví děti venku každý den zpravidla dvě hodiny. Při velmi nepříznivých meteorologických podmínkách (silný vítr, déšť, mlha, znečištěné ovzduší, teplota minus 7 °C a nižší) je pobyt venku zkrácen či nahrazen vhodnými činnostmi ve třídě.
  • Stanovený denní řád se mění v případě mimořádných aktivit, jakými jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení pro děti, slavnosti apod.

4. Stravování dětí v mateřské škole

  • O výši stravného na daný školní rok jsou rodiče informováni na první organizační schůzce v září příslušného školního roku. 
  • Platby stravného probíhají buď převodem na účet MŠ vedený u České spořitelny – tyto jsou preferovány, nebo v hotovosti v budově MŠ vždy v konkrétní dny v daném měsíci. Platby za stravování jsou hrazeny zpětně (za skutečně odebrané obědy). Z bezpečnostních a organizačních důvodů stanoví vedoucí stravování konkrétní dny pro příjem hotovosti od rodičů – o termínu plateb v hotovosti jsou rodiče informováni na nástěnce pro rodiče. 
  • Při opakovaném neplacení a nedodržení termínu platby stravného může být docházka dítěte do MŠ ukončena. (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 35, odst. 1 d)
  • Stravování je zajištěno podle platných norem a předpisů 3x v průběhu dne.
  • Nápoj (pitný režim) je pro děti dostupný po celý den, v letních měsících je podáván i na školní zahradě.
  • Dítěti, které má ze zdravotních důvodů nařízenou dietní stravu (musí být doloženo potvrzením od lékaře), mohou rodiče nahradit celodenní školní stravování „krabičkovou formou“ – vlastními pokrmy, které se v mateřské škole pouze ohřejí. Krabičkovou formu a školní stravování nelze kombinovat.
  • Otázky, týkající se stravování, projednává rodič s vedoucí školního stravování.
  • Školní stravování je podrobně zpracováno v samostatném vnitřním řádu školního stravování.

5. Omlouvání dětí

  • Nepřítomnost dítěte lze omluvit osobně, telefonicky, e-mailem či zasláním SMS zprávy.
  • Omluvy na tentýž den jsou přijímány nejpozději do 7:00 hodin. Později omluvené dítě již nelze odhlásit ten den ze stravování.
  • První dva dny neomluvené nepřítomnosti je dítě počítáno v docházce jako přítomné, od třetího dne je evidováno jako nepřítomné.
  • Neomluvenému dítěti se započítává stravné v plné výši.

6. Úplata za vzdělávání

  • Stanovení úplaty za předškolní vzdělávání je zvláštním dokumentem MŠ.
  • Výši úplaty za vzdělávání (školného) stanoví ředitelka MŠ na základě objemu vynaložených neinvestičních nákladů mateřské školy.

a) Výše úplaty se stanovuje na příslušný školní rok pro děti s pravidelnou i nepravidelnou docházkou. Částka je pevně stanovena vždy od 1. září stávajícího roku do 31. srpna následujícího roku.

b) Povinné předškolní vzdělávání pro děti, které k 1. září dovrší pěti let a vzdělávání dětí s odloženou školní docházkou je od 1. 9. 2017 bezplatné.

c) Osvobozen od úplaty bude zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi a který tuto skutečnost včas doloží ředitelce mateřské školy. Od úplaty nelze osvobozovat zpětně.

d) Osvobozen od úplaty bude zákonný zástupce dítěte, nebo fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a pobírá dávky pěstounské péče, a která tuto skutečnost včas písemně oznámí a prokáže ředitelce mateřské školy. Od úplaty nelze osvobozovat zpětně.

e) V případě přerušení provozu mateřské školy v měsících červenci a srpnu se úplata poměrně sníží. Úplatu za vzdělávání v době uzavření kmenové MŠ zákonní zástupci platí mateřské škole, kam budou jejich děti zapsány a přijaty.

  • Úplata za předškolní vzdělávání (školné) se hradí do 15. dne stávajícího měsíce, po dohodě se zákonnými zástupci může být splatnost jiná.
  • Úhrada se provádí v hotovosti nebo bezhotovostním převodem na účet školy.

  Z provozních důvodů upřednostňujeme bezhotovostní platby.

  • Při opakovaném neplacení a nedodržení termínu platby může být docházka dítěte do MŠ ukončena. (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 35, odst. 1 d)

V. Povinné předškolní vzdělávání

  • Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné. (účinnost od 1. 9. 2017)
  • Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky do mateřské školy v pracovních dnech.
  • Povinnost plnit předškolní vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin. Dítě má však nadále právo docházet do mateřské školy ve všech dnech, kdy je v provozu.
  • Povinné předškolní vzdělávání probíhá v mateřské škole v rozsahu 4 hodin denně, a to od 8:30 hod. do 12:30 hodin. V této době musí být dítě přítomno v mateřské škole a účastnit se vzdělávacího programu školy.
  • Dítě má právo využívat celou provozní dobu mateřské školy, tj. od 6,30 hod. do 16 hod., výše uvedený rozsah je však povinný. Ostatní doba pobytu je nadále nepovinná.
  • Nepřítomnost dítěte v povinném předškolním vzdělávání musí být rodiči řádně ohlášena.
  • Ohlášení nepřítomnosti (telefon, SMS, e-mail, osobní kontakt) musí rodiče zajistit nejpozději do třetího dne nepřítomnosti dítěte v mateřské škole.
  • Nepřítomnost musí být dále omluvena, a to v podobě, kterou lze dokumentovat (písemně nebo emailem). Odůvodnění nepřítomnosti dítěte v předškolním vzdělávání je v kompetenci rodičů, v opodstatněných případech však může mateřská škola požadovat doložení důvodů (např. zprávu od lékaře). Rodiče jsou pak povinni důvody doložit nejpozději do tří dnů ode dne výzvy.
  • Neohlášená a neomluvená nepřítomnost dítěte v povinném předškolním vzdělávání delší, než jeden týden bude ohlášena na OSPOD.
  • Rodiče mohou požádat o uvolnění dítěte z povinného předškolního vzdělávání z významných rodinných důvodů, např. tuzemská nebo zahraniční dovolená. Žádost s odůvodněním v písemné podobě (nebo e-mailem) doručí ředitelce mateřské školy nejpozději týden před plánovanou nepřítomností dítěte tak, aby bylo možné na ni reagovat.
  • Žádosti o uvolnění dítěte z povinného předškolního vzdělávání rozhoduje ředitelka školy, zprávu zašle rodičům v písemné podobě či e-mailem nejpozději do tří dnů ode dne obdržení žádosti.

VI. Individuální vzdělávání dítěte

  • Dítě může plnit povinné předškolní vzdělávání jiným způsobem – individuálním vzděláváním (Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon, § 34, odst. b)
  • Individuální vzdělávání probíhá mimo mateřskou školu a jeho průběh je plně v kompetenci rodičů dítěte.
  • Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech formou rozhovoru a připravených pracovních činností s dítětem v rozsahu cca 1 hodiny.

Termíny ověřování:

  • třetí čtvrtek v měsíci listopadu (hodinu lze domluvit)
  • náhradní termín první čtvrtek v měsíci prosinci (hodinu lze domluvit)
  • Rodiče jsou povinni se dostavit s dítětem v uvedeném termínu k ověření výsledků individuálního vzdělávání.
  • V odůvodněných případech (nemoc, pobyt v zahraničí) jsou rodiče povinni předem ohlásit neúčast dítěte na ověřování a dohodnout si s ředitelkou školy náhradní termín.
  • Pokud rodič nezajistí účast dítěte na ověřování vzdělávacích výsledků a nedomluví si náhradní termín, ředitelka školy ve správním řízení ukončí individuální vzdělávání dítěte. Dítě pak bude nadále plnit povinné předškolní vzdělávání řádnou docházkou do mateřské školy.

VII. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. 

1. Péče o zdraví dětí

  • Do MŠ se přijímají děti zdravé, bez známek akutního onemocnění. 
  • Při ranním předávání dětí jsou rodiče povinni upozornit učitelku na změnu zdravotního stavu dítěte (neklidný spánek, zvracení, bolesti bříška, vyrážka, aj.). 
  • Rodiče musí posoudit zdravotní stav svého dítěte s ohledem na denní řád mateřské školy a skupinové vzdělávání – nemocné dítě nelze v podmínkách mateřské školy izolovat a zajistit mu dlouhodobě klidový režim. 
  • Rodiče (zákonní zástupci) musí posoudit zdravotní stav svého dítěte s ohledem druhé děti, které by se mohly nakazit. 
  • Učitelky mají právo v zájmu ochrany a zachování zdraví ostatních dětí požádat rodiče, aby pro posouzení zdravotního stavu navštívili svého pediatra a donesli doklad o tom, že dítě může být v mateřské škole.  
  • Podávání léků dítěti v mateřské škole na žádost rodičů nespadá do druhu práce učitele mateřské školy, tudíž učitelky tuto činnost vykonávat nemohou. 
  • Rodiče jsou povinni oznámit v mateřské škole výskyt infekčního onemocnění v rodině. 
  • Mateřská škola aktuálně oznámí rodičům (elektronicky, na vývěskách) četnější výskyt dětského onemocnění ve třídách (např. neštovice, vši, spálová angína apod.).

2. Péče o bezpečnost dětí při vzdělávání 

Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Za „pověřenou osobu“ je považován každý, koho jmenovitě uvede rodič v příslušném formuláři v mateřské škole. Je-li pověřenou osobou nezletilá osoba, musí rodiče dobře zvážit její aktuální schopnosti (spolehlivost, zodpovědnost, opatrnost, rozvážnost apod.), náročnost cesty, kudy povede dítě z mateřské školy domů (přechody, křižovatky, chodníky podél rušné silnice). Po odchodu dítěte z mateřské školy s pověřenou osobou již mateřská škola za dítě nenese odpovědnost. 

K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitelka mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše 20 dětí z běžné třídy.

Při zvýšení počtu dětí nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.

V případě školního úrazu je učitel povinen zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské ošetření nebo vyšetření. Rodiče jsou vyrozuměni bezodkladně. Školní úraz je ten, který se stal dítěti při pobytu dítěte v MŠ při výchově a vzdělávání a všech činnostech, které s nimi souvisí nebo na akcích konaných školou a uskutečňovaných za dozoru odpovědných osob (učitelek).

Školním úrazem není úraz, který se stane dětem na cestě do školy a zpět, ani na akcích školy, kde jsou děti s rodiči nebo jinými rodinnými příslušníky.

V otázkách BOZP se škola řídí směrnicí k BOZP.  

  • upozorňujeme rodiče (zákonné zástupce), že pedagogické pracovnice neručí za případné ušpinění oděvů dětí, dětem pro pobyt v MŠ dávejte přiměřené a vhodné oblečení a obuv
  • pedagogické pracovnice neručí za případné poškození nebo ztrátu cenných věcí (např. zlaté řetízky, drahé hračky) přinesených z domova 
  • do MŠ nepatří: žvýkačky, cucavé tvrdé bonbóny, řetízky na krk (nebezpečí úrazu), hračky, které by se mohly rozbít nebo zranit dítě.

3. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života.  V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku, a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice, seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství, vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu. 

V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí sledují pedagogičtí pracovníci mateřské školy vztahy mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.

Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.

sebedůvěra, samostatnost, sebejistota

  • děti jsou rovnocenní partneři, mají v mnoha situacích právo říci NE, když něco nechtějí.
  • nesouhlas nebo volba jedné alternativy nesmí být předem považována za projev neposlušnosti a vzdoru. Děti se učí říci NE při různých pokusech, modelových situacích a stimulačních hrách. Dále se učí vyjádřit svůj názor a své potřeby, a naopak přijímat odlišné názory jiných dětí (komunitní a komunikační kruhy)
  • bez zásahu dospělého dítě samo rozhoduje, zkouší své síly, samo zjišťuje, co zvládne. Prvotní je iniciativa dítěte, učitel vede výchovnou práci skrytě, ale cíleně, dává dětem základy prosociálního chování, a tedy i prevenci šikany, násilí. Dítě si může vybrat různě obtížné činnosti, společně s dětmi učitel dbá na dodržování vytvořených pravidel chování, společně řeší vzniklé situace.

věkově smíšené třídy

  • sociální kompetence a prosociální chování se velmi přirozeně tvoří v heterogenních skupinách, kdy se v každodenních situacích starší děti zcela přirozeně přizpůsobují mladším dětem nebo dětem s postižením, a naopak mladší děti se učí požádat o pomoc starší kamarády. Děti se tak lépe sžívají se zavedenými pravidly, lépe se zorientují, je méně agrese, více vzájemné komunikace.

spolupráce rodičů se školou

  • setkávání školy s rodiči během roku společné řešení problémů, výchovná pomoc rodičům, informovanost rodičů o činnosti ve škole, to vše napomáhá k celostnímu přístupu k dítěti a zajišťuje tak jednotné působení na dítě.

V případě nežádoucích projevů u dítěte se problém řeší společně a jednotně s jeho zákonnými zástupci k prospěchu dítěte.

stát, obec a mateřská škola

  • shledá-li škola, že rodina pečuje o dítě nedostatečně a nemůže sama sjednat nápravu, požádá o pomoc pracovnice sociálního odboru, dětského lékaře nebo policii.

Pedagogové věnují individuální péči dětem z málo podnětného prostředí, dětem se zdravotními či vývojovými problémy, berou ohled na výsledky lékařských a pedagogicko – psychologických zpráv.

Předškolní vzdělávání je dnes mimo jiné vnímáno jako důležitý počátek socializačního procesu, který je významný pro další rozvoj dětí a jejich společenské začlenění 

VIII. Podmínky pro přijetí a ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole

1. Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání

Děti jsou do MŠ přijímány podle zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání.

  • Zápis do mateřské školy stanoví ředitelka školy po dohodě se zřizovatelem v termínu od 2. do 16. května. Veřejnost je informována prostřednictvím, webových stránek školy a plakátu vyvěšeného v budově školy.  
  • Děti mohou být do MŠ přijímány i v průběhu školního roku. Na uvolněná místa v průběhu školního roku se zápis nevyhlašuje. 
  • Dítě do MŠ přijímá na základě písemné žádosti rodičů ředitelka mateřské školy. Formulář žádosti o přijetí dítěte do MŠ si rodiče vyzvednou v MŠ nebo jim je k dispozici na webu MŠ. 
  • Po ukončení zápisu postupuje ředitelka školy podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. 
  • Do mateřské školy se přijímají zpravidla děti ve věku od tří do šesti let, nejdříve však od dvou let. 
  • Kritéria pro přijímání dětí jsou zvláštním dokumentem mateřské školy a jsou vždy před termínem zápisu zveřejněna na webových stránkách školy. 
  • Při nástupu dítěte do mateřské školy poskytují zákonní zástupci dítěte údaje o dítěti a jeho rodičích (zákonných zástupcích) do školní matriky a průběžně sdělují každou zásadní změnu (např. adresu trvalého bydliště, změnu jména, telefonního čísla, změny v zaměstnání, zdravotní pojišťovny, významné změny v rodinných vztazích apod.). 
  • Za pravdivost poskytnutých informací odpovídají rodiče (zákonní zástupci) dítěte.

2. Ukončení vzdělávání dítěte v MŠ

  • Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po předchozím písemném oznámení rodiči (zákonnému zástupci) dítěte jestliže: 
  • dítě nedochází déle než dva týdny bez omluvy do mateřské školy, 
  • zákonní zástupci dítěte závažným způsobem opakovaně narušují provoz MŠ a jednání k nápravě byla bezúspěšná, 
  • v průběhu zkušební doby, 
  • rodič (zákonný zástupce) opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne si s ředitelkou jiný termín úhrady.

V případě ukončení docházky dítěte ředitelka školy přihlíží k sociální a výchovné situaci rodiny a k zájmu dítěte.

IX. Přístup ke vzdělávání cizinců

  • Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie.
  • Cizinci ze třetích států (nejsou občany EU) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky (občané EU), pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů.
  • Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů, dále na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.

X. Zacházení s majetkem mateřské školy

1. Chování dětí při zacházení s majetkem mateřské školy v rámci vzdělávání 

  • Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole dbají pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.
  • Děti jsou vhodnými metodami a postupy důsledně vedeny k odpovídajícímu zacházení s materiálem a s vybavením, se kterým si v průběhu pobytu v mateřské škole hrají nebo pracují.
  • Děti jsou vedeny k šetrnému nakládání s vodou, se surovinami (potraviny, nápoje), ke třídění odpadů (papír, plasty). 

2. Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem mateřské školy při jejich pobytu v mateřské škole.

  • Zákonní zástupci pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte do oblečení určenému ke vzdělávání a předání dítěte pedagogickému pracovníkovi mateřské školy, po převzetí dítěte a převlečení do šatů, v kterých dítě přišlo do mateřské školy a po dobu jednání s pedagogickými či provozními zaměstnanci školy. 
  • Po dobu pobytu v prostorách mateřské školy jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek mateřské školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně pedagogickému pracovníkovi školy.

3. Zabezpečení budovy MŠ

  • Vstupní dveře do budovy mateřské školy a jídelny jsou na vnější straně opatřeny dveřní koulí, nelze je bez klíče otevřít. Při vstupu do budovy musí návštěvník použít zvonek
  • Každý z pracovníků školy, který otevírá dveře cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se cizí příchozí nepohybovali nekontrolovaně v budově mateřské školy. 

4. Další bezpečnostní opatření

  • Do areálu mateřské školy je zakázán vstup všem osobám pod vlivem jakýchkoliv návykových látek.
  • V celém areálu školy platí zákaz kouření, rozdělávání ohně, nošení a používání nebezpečných předmětů, zbraní, výbušnin, pyrotechnických výrobků.
  • V celém areálu školy platí zákaz konzumace omamných psychotropních látek a alkoholu.  

XI. Závěrečná ustanovení

  • Podle § 30 školského zákona č. 561/2004 Sb. zveřejňuje ředitelka školy tento řád následujícím způsobem: vyvěšením v mateřské škole a na webových stránkách školy.
  • Zaměstnanci školy s tímto řádem byli seznámeni na Provozní poradě v srpnu 2024.
  • Zákonní zástupci žáků byli informováni o vydání řádu školy na první organizační schůzce v září příslušného školního roku

Tento školní řád mateřské školy nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2024. 
Za jeho kontrolu a dodržování zodpovídá ředitelka mateřské školy a zástupkyně ředitelky mateřské školy.

XII. Další ustanovení.

  • Stížnosti, oznámení a podněty k práci mateřské školy se podávají u ředitelky školy, která je v zákonné lhůtě vyřídí nebo postoupí nadřízeným orgánům.

V Hartmanicích 31. 8. 2024 Mgr. Martina Moravcová, ředitelka mateřské školy